Suuret setelit = palvelusetelit

- Kirjoittanut Kirsi Wetterstrand, projektipäällikkö

Selailet elokuvateatterin tarjontaa ja mietit mitä elokuvaa lähtisit katsomaan; mitään sopivaa ei löydy ja päädyt lastesi kanssa katsomaan lasten animaatioelokuvaa. Tai yrität soittaa kaikki tuttavasi läpi ja kysyä pääsisikö joku kanssasi sulkapalloa pelaamaan, kun sinulla on erääntymässä liikunta- ja kulttuuriseteleitä. Tuttua, eikö vain? Monelta setelien käyttö jää viime tippaan tai ne vanhentuvat, koska niitä säästellään, ei muisteta käyttää tai sitten sitä vain on niin laiska käyttämään niitä. Terveys- ja sosiaalipuolella seteleiden käytössä on päinvastainen tilanne. Niitä käytetään paljon ja niille olisi käyttöä enemmänkin, kuin mitä niitä myönnetään.

Itselläni ei ollut omakohtaisia kokemuksia palveluseteleistä ennen kuin aloitin projektipäällikkönä Fastroissa ja sain ensimmäiset Smartum-setelit käyttööni ja tutustuin erilaisiin palveluseteleihin HILKKA-toiminnanohjausjärjestelmä sekä työtehtävieni kautta.

Mistä palveluseteleissä on kyse?

Sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjillä on mahdollisuus ostaa palveluseteleillä tarvitsemiaan palveluita yksityisiltä palvelujen tuottajilta, jotka kunta on hyväksynyt. Palvelusetelillä voi hankkia myös kunnan tai kuntayhtymän omia sosiaali- ja terveyspalveluja. Palvelusetelin mahdollisesta käyttöönotosta ja palvelujen saatavuudesta päättää kunta tai kuntayhtymä. Asiakas voi kieltäytyä käyttämästä palveluseteliä, jolloin asiakas ohjataan muulla tavoin järjestettävien palvelujen piiriin.

Palveluseteli lisää kuntalaisten valinnanvapautta ja joustavuutta, kun kuntalainen saa itse valita oman makunsa mukaan, mistä palvelunsa ostaa. Tämän seurauksena asiakaslähtöisyys parantuu sosiaali- ja terveyspalveluissa, kun palveluita tuotetaan todelliseen tarpeeseen. Palveluseteli on kaikille tasapuolinen, koska omavastuuosuudella voidaan joustaa tulotason mukaan, jolloin palveluseteli mahdollistaa kaikille samanlaiset mahdollisuudet myös yksityisten palveluiden käyttöön. Kuntien ei tarvitse tehdä kalliita investointeja tilojen tai henkilöstön osalta ja silti ne pystyvät tarjoamaan palvelutuotannon joustavuutta ja tehokkuutta palvelusetelien ansiosta.

Miten palvelusetelit toimii HILKKA-järjestelmässä?

Palvelusetelityyppejä on erilaisia, koska seteleitä voi käyttää eri tavoin. Kappaleperustainen palveluseteli toimii niin, että asiakkaalla on tietty määrä euromääräisiä seteleitä, joilla voi maksaa niin pitkään kuin niitä riittää. Kertakäyttöisellä palvelusetelillä, esimerkiksi lounassetelillä, voi maksaa vain kerran. Arvoperustainen palveluseteli voi olla summaltaan isompi ja niitä myönnetään asiakkaalle yksi kappale. Setelillä maksettaessa syötetään euromäärä, jonka verran seteliä vähennetään.

HILKKA:an tallennettuja palveluseteleitä käytetään asiakkaan erilaisten palveluiden maksamiseen. Palveluseteleitä voidaan käyttää läsnäoloperusteisiin, kiinteähintaisiin ja tapahtumaperusteisiin palveluihin, joita ovat mm. tuettu asumispalvelu, vuokrat ja lounasmaksut.

HILKKA-järjestelmässä palvelusetelien laskuttaminen on helppoa. Asiakkaalta laskutetaan hänen maksettavakseen jäänyt osuus ja laskutus ottaa huomioon palvelusetelin käytölle asetetut rajoitukset. HILKKA-ohjelmiston ominaisuuksien avulla asiakas voi tarkastella jälkikäteen tietoja palvelusetelin käytöstä; mitä tapahtumia setelillä on maksettu ja milloin sekä paljon seteliä on käytetty.

PSOP-järjestelmä

Vuonna 2016 HILKKA-järjestelmään tuli myös sähköinen PSOP-setelitoiminnallisuus, joka mahdollistaa nopean ja vaivattoman palvelusetelien käytön ja laskuttamisen. PSOP on valtakunnallinen verkossa toimiva palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä, jolla voi hallinnoida palveluseteleinä ja ostopalveluina järjestettäviä palveluita. Sähköinen palveluseteli myönnetään asiakkaalle PSOP-järjestelmässä. Palveluntuottaja syöttää PSOP-setelien käyttötiedot PSOP-järjestelmässä ja siirtää setelien tiedot HILKKA-järjestelmään rajapinnan avulla, jolloin tiedot saadaa suoraan HILKKA:an ilman manuaalista kirjaamista. Sähköisiä palveluseteleitä käytetään HILKKA-ohjelmistossa asiakkaan erilaisten tapahtumapohjaisten palveluiden maksamiseen tavallisten palvelusetelien tapaan.

Laskutuksessa sen sijaan laskutetaan ensin asiakkaalta palveluiden käyttö vähennettynä palveluseteleillä, jonka jälkeen tilitetään asiakkaan laskulta vähennetyt PSOP-setelit PSOP-järjestelmään rajapinnan kautta.Tietoja ei tarvitse siirtää käsin, jolloin työn tekeminen nopeutuu ja tiedonsiirron varmuus lisääntyy.

 

Ei anneta toisten talletella suuria seteleitä kuten Four Cats laulussaan kehottaa – otetaan palvelusetelit käyttöön ja helpotetaan ihmisten elämää ja asiakkaidemme työtä!

”Annan toisten mä talletella suuret setelit

Ne multa pitkät vain saa, elän, pelaan, kuljen ja laulu soi

Kas osaansa ei muutella voi, ja ja

Osaansa ei muutella voi”

Kategoriat: HILKKA, Yritys