Mitä terveydenhuollon digitalisaatio mahdollistaa?

- Kirjoittanut Marjaana Karttunen, eRA-tuotepäällikkö, Atostek Oy

Terveydenhuollon digitalisaatiosta on puhuttu jo vuosikymmen. Joillekin se tarkoittaa papereiden skannausta ja joillekin uutta, vaikeakäyttöistä järjestelmää.

Entä, jos näin ei olisi? Entä, jos digitalisaatio merkitsisi vaivatonta tiedonsiirtoa? Tai mikä vielä parempaa: ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa?

Siihen Fastroin Hilkka-järjestelmän taustalla pyörivä Atostek eRA -palvelu tähtää: helppoon terveydenhuollon tietojen digitalisaatioon, joka auttaa lääkäreitä tehostamaan työtään ja keskittymään olennaiseen – potilaan hoitamiseen – mutta myös kansalaisia ennaltaehkäisemään sairauksia, joihin heiltä löytyy riskitekijöitä.

Kaikki tämä tieto menee sujuvasti ja nopeasti Kantaan. Näin lääkärintodistukset löytävät tiensä tulevaisuudessa vakuutusyhtiöihin, Trafiin ja muualle, missä todistuksia tarvitaan – yksityisyyttä kunnioittaen ja kansalaisen luvalla, tietenkin.

Organisaatiosäästöjä yhdessä tekemällä

Atostek eRA on täyden palvelun Kanta-liityntäpiste; se on valmiiksi sertifioitu, nopea järjestelmä, johon järjestelmäkehittäjät saavat helppokäyttöisen rajapinnan. Integrointi omaan järjestelmään on nopeaa ja myös itsenäiset ammatinharjoittajat saavat Kanta-liitynnän käyttöönsä vaivattomasti. Fastroin Hilkka-järjestelmän Kanta-yhteys on järjestetty Atostek eRAn avulla.

Atostekin eRA tarjosi Hilkka-järjestelmälle vaivattoman tavan tietojen tallennukselle Kantaan. Päätös eRAn mukaan ottamisesta säästi kehityskustannuksissa, sillä tuotanto- ja sertifiointiprosessi olisi muuten vaatinut taustalle laajemman kehitysprojektin.

Siinä missä Hilkan käyttäjät näkevät edelleen tutun käyttöliittymän, taustalla pyörivä eRA tarjoaa luotettavan ja vaivattoman tavan yhdistää tietojärjestelmä Kelan Kantaan.

Ennaltaehkäisevä terveydenhuolto on osa digitalisaatiota

Kanta-palvelut kattavat jo suunnattoman määrän suomalaista terveystietoa. Tämä tieto on säilytetty turvallisesti Kelan ylläpitämässä järjestelmässä, ja asiakas päättää aina, miten tietojaan jakaa terveydenhuollon tahoille. Tietoa ei voi siis väärinkäyttää, sillä kaikesta jää jälki järjestelmään.

Mitä jos tällä tiedolla voisi kuitenkin parantaa potilaan elämänlaatua? Sitä voisi käyttää esimerkiksi nopeampaan ja tehokkaampaan diagnosointiin.

Atostek eRA -palvelut ovat ottaneet sitä kohti jo askelia tuottamalla eRA Kokonaiskuvan. Sen avulla lääkäri voi nopeasti potilaan luvalla kerätä tietoa Kelan Kanta-järjestelmästä potilaan aikajanalle, jossa näkyvät diagnoosit ja muut hoidon kirjaukset. Lääkäri saa selville myös yhdellä vilkaisulla potilaan riskitiedot, edelliset terveysmittaustiedot ja käynnissä olevat lääkitykset. Näin  potilaan ei tarvitse muistaa antibioottia, jolle hän on allerginen, tai mitä verikoe viimeksi kertoikaan.

eRA Kokonaiskuvan hyödyt eivät kuitenkaan jää staattiseen tietoon, vaan sitä kautta lääkärin diagnostiikka paranee. Monesti ongelmia on päällekkäisiä, ja yhdellä käynnillä hoidetaan niistä vain yhtä. Aikajananäkymän avulla lääkäri voi päästä tehokkaammin ongelman ytimeen kiinni kuin vain hoitamalla oiretta.

Tehostaminen on päivän sana, mutta sen ei tarvitse olla negatiivinen. Tehostamalla järjestelmien helppokäyttöisyyttä ja vaivattomuutta päästään vihdoin tilanteeseen, jossa hoitavalla lääkärillä on enemmän aikaa potilaalle ja hoidolle.

Atostek on mukana yhteistyökumppanina Fastroin asiakaspäivillä Tampereella 4.-5.syyskuuta. Tervetuloa tapahtumaan!

 

Kategoriat: Vierasblogi