Hilmo-uudistukset ja Avohilmo

- Kirjoittanut Jarmo Väisänen, tuotepäällikkö

Mikä on Hilmo

Hilmo on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonkeruu- ja raportointijärjestelmä, joka koostuu kolmesta eri osiosta: sosiaalihuollon hoitoilmoitusrekisteristä (sosiaali-Hilmo), terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisteristä (terveys-Hilmo) ja perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoitusrekisteristä (Avohilmo). Rekisterin tietoja käytetään mm. kansalliseen seurantaan ja ohjaukseen. THL kerää tiedot sosiaali- ja terveydenhuoltoa järjestäviltä julkisilta ja yksityisiltä palveluntuottajilta. Lisätietoja Hilmo-järjestelmästä löytyy THL:n Hilmo-sivustolta ja Hilmo-oppaasta.

Mitä tietoja Hilmoon kerätään

Sosiaali- ja terveydenhuollon osasto- ja laitoshoidon osalta kerätään hoitojaksojen, päiväkirurgian ja julkisen erikoissairaanhoidon tietoja (sosiaali-Hilmo ja terveys-Hilmo). Lisäksi suoritetaan ns. asiakaslaskenta, jossa ilmoitetaan vuoden viimeisen päivän asiakastilanne. Näiden tietojen osalta vuoden 2019 Hilmossa on tehty vain vähäisiä tarkistuksia. Sosiaali- ja terveys-Hilmo-tiedot muodostetaan HILKKA-järjestelmästä siirtotiedostoiksi, ja ne toimitetaan THL:n sähköisen toimita-palvelun kautta.

Kotihoidon osalta Hilmo-tietojen keruu uudistuu kokonaan 2019. Aiemmin kotihoidossa ilmoitettiin kunkin vuoden tammikuun 15. päivään mennessä edellisen vuoden 30.11. asiakastilanne. Tätä ilmoitusta ei enää tehdä vuodelta 2019. Vuodesta 2019 alkaen kotihoidon tiedot ilmoitetaan päivittäin käyttäen uutta automaattista Avohilmoa-tiedonsiirtoa. Tiedot kerätään toteutuneista kotihoidon asiakaskäynneistä, ja ne lähetetään automaattisesti THL:n Avohilmo-palveluun.

Kotihoidon Avohilmon käyttöönotto HILKKA-järjestelmässä

Kotihoidon Avohilmo -tilastointi on otettavissa käyttöön HILKKA-järjestelmän versiosta 3.30 alkaen (oman Hilkka-ympäristösi version näet kirjautumissivulta Kirjaudu-painikkeen alapuolelta). Rajapinta on maksullinen ja sen voi tilata organisaation tilausvaltuudet omaava henkilö. Voit kysyä lisätietoja Avohilmon hinnasta ja kytkennästä tällä lomakkeella:

Haluan lisätietoa

Käyttöönoton yhteydessä asiakkaalle lähetetään ohjeet toimenpiteistä, jotka tulee tehdä ennen kuin Fastroi kytkee rajapinnan käyttöön. Tämän jälkeen tiedot tilastoituvat automaattisesti käyttöönottoajankohdasta lähtien. Avohilmo-tietoja ei tarvitse lähettää takautuvasti käyttöönottoa edeltävältä ajalta vuodelta 2019.

Kategoriat: Yritys