Fastikset tuunaa työtä

- Kirjoittanut Kirsi Wetterstrand, projektipäällikkö

Meidän kuistilla on kesäisin kaksi harmaata betonista kukkaruukkua. Ne ovat tuunausteni tuloksia; annoin vanhoille pyyhkeille uuden elämän. Olen tuunannut lisäksi mm. vaatteita ja kalusteita. En tiennyt, että työtäkin voisi tuunata ennen kuin törmäsin aiheeseen netissä (Jari Hakanen, TYÖN TUUNAAMINEN: Oman työn tuunaaminen mielekkäämmäksi lisää työn imua ja vähentää leipiintymistä). Kiinnostukseni ja uteliaisuuteni heräsivät.

Mitä työn tuunaus on?

Työn tuunamisessa työntekijä muokkaa omaa työtänsä mielekkäämmäksi. Se haastaa perinteisen ajattelutavan, jossa työn kehittäminen on pelkästään työnantajan vastuulla. Tuunaaja ottaa itse aktiivisen roolin innostuksen herättelyssä ja säilyttämisessä. Tavoitteena on saada työntekijä omaksumaan uusia näkökulmia työntekoon. Kyse ei siis ole työtehtävien muuttamisesta, vaan työn tekemisestä uusista näkökulmista. Esimerkiksi tekemällä työt eri järjestyksessä kuin normaalisti tai pyytämällä työkaverilta uusi työtapa.

Työhyvinvointi Fastroi Groupissa

Fastroin ja meidän tytäryrityksen Necora Systemsin yksi strategian kulmakivistä on henkilöstön hyvinvointi. Meidän henkilöstö- ja markkinointijohtajan Johannan mukaan työhyvinvoinnista huolehtiminen ei ole meillä pelkästään työnantajan sanelemaa, vaan jokainen työntekijä voi halutessaan osallistua työhyvinvoinnin suunnitteluun mm. työhyvinvointiryhmä Virkkarin kautta. Virkkarissa ideoidaan ja toteutetaan myös monenlaisia tapahtumia, joista nyt on käynnissä pyöräilyhaaste ja tämä Työn tuunaus -kampanja toukokuussa.

Hyvinvoiva henkilöstö on meidän yrityksen  tärkein voimavara ja siksi sitä pitää vaalia ja kehittää. Ajattelin, että sitä voisi edistää uudella innovatiivisella tavalla; tuunaamisella. Ideani innoittamana Fastroilla aloitettiin toukokuun alusta kuukauden kestävä koko henkilöstön ”Tuunaa työsi” hyvinvointikampanja. Kampanjalla halutaan lisätä työtyytyväisyyttä ja auttaa jaksamaan työssä. Tavoitteena on kasvattaa työn tuottavuutta, sitoutumista ja omaksua uusia näkökulmia työntekoon.

Työn tuunaus -kampanja käytännössä

Henkilöstölle annettiin muutama käytännön esimerkki työn tuunaamisesta, joilla madallettiin kampanjaan osallistumista. Esimerkiksi lähteä lounaalle ”uusien” työkavereiden kanssa tai hahmottaa työn merkitys: Fastroin lähtökohtana ovat asiakkaan tarpeet ja odotukset, joiden täyttämisestä jokainen työntekijä on vastuussa. Jokaiselle työntekijällä annettiin tehtäväksi itse miettiä ja päättää miten tuunaa työtään.

Tiiminvetäjät kokosivat huhtikuussa koko tiimin ideat, tavoitteet ja suunnitellun aikataulun yhteiseen taulukkoon, jossa ne ovat kaikkien nähtävillä. Kampanjan tulokset esitellään henkilöstölle kesäkuussa, jonka jälkeen saatte lukea niistä lisää meidän blogista.

Annetaan mielikuvitukselle valta, irrottaudutaan rutiineista ja aloitetaan oman työn tuunaaminen mielekkääksi ja innostavaksi! Jaetaan hyviä käytäntöjä toisillemme!

Tuunailemisiin!

Kategoriat: Fastikset